religie - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van joyce udema - WaarBenJij.nu religie - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van joyce udema - WaarBenJij.nu

religie

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg joyce

12 Mei 2008 | Indonesië, Batavia


Zondag 11 mei 2008
Ik heb weer een druk en heel interessant weekend achter de rug. Zaterdagochtend ben ik op een “religian tour” geweest, achter op de brommer heb ik 6 verschillende plekken bezocht, met allemaal een ander geloof, heel dicht bij elkaar gelegen. Vita (van viaviacafé) was mijn gids, en er ging een meisje (met hoofddoek) mee, die het vak moest leren. Indonesie heeft 6 verschillende geloven, van oorsprong anamistisch (geloven in de “spirit” en de natuur), hindu, budhisme, muslim, Christen en confuisme. Het anamistische geloof is in alle andere geloven terug te vinden. Als je bv gaat trouwen, moet het wel op een “goede dag” zijn, dwz. De geesten moeten goed gestemd zijn. Als je graag kinderen wilt hebben, ga je naar een plek toe, waar de geest van de vruchtbaarheid sterk aanwezig is, en ga zo maar door. Ook zijn de Indonesiers heel erg bijgelovig. Ze vieren ook alle feestdagen, de Javaanse kalender kent een reeks van 35 dagen, en die is verweven in de “gewone” hedendaagse gregoriaanse kalender. Daarom trouwen ze bv ook bij voorkeur op een dinsdag of een vrijdag, wanneer de beide kalenders samenvallen.
We begonnen met bloemblaadjes, en andere offer-attributen te kopen. Daarna gingen we naar een heilige bron met heilige beelden. A.d.h.v. de kaart van Indonesie legde Vita uit hoe de verschillende geloven verspreid werden. Vervolgens ging ze een offer brengen, en legde ook uit waar de verschillende bloemblaadjes en parfum voor bedoeld waren. Vervolgens gingen we naar een hindu plaats toe, althans er stond een ganesh beeld, en wachters. We liepen een heuvel op en kwamen uit bij een chinese begraafplaats (Confusius), daarna liepen we verder naar een moskee. De entree van het terrein van de moskee had 2 hindu pilaren, en op het stenen hek erom waren budha-stupa’s, dus ook hier weer 3 geloven in één. Daarna gingen we naar een katholieke kerk, met oud-javaanse teksten, en het kruis was van hout van een heilige hindu boom. De kerk zelf was ook heel bijzonder, want er stonden geen banken in, naar oud Javaans gebruik zaten de mensen gewoon op de grond. Ook stond er niet een altaar, want dat stond iets verderop. De kerk was op die plek gezet (op een heuvel) omdat een natuurlijke steen net een altaar leek. Bij wet is het in Indonesië verboden om geen geloof te hebben. Als je wilt trouwen, een baan wilt, of zelfs ingeschreven moet worden in het ziekenhuis, wordt er naar je geloof gevraagd. Tegelijkertijd vindt je in één familie vaak verschillende geloven. Een huwelijk tussen twee verschillende geloven mag niet, dus als je toch wilt trouwen, bekeert één van de twee zich toch tot het andere geloof. Dat kan vrij makkelijk omdat in wezen de Indonesiër het animistische geloof aanhangt, dat is een levensinstelling.
’s Middags ben ik met Sartika en een nichtje van haar met d’r vriendje naar de Prambanan gefietst, ongeveer 20 km. Een heel mooie fietstocht langs een kanaal, met de Merapi prominent aanwezig. Het nichtje en d’r vriendje waren fietsen duidelijk niet gewend, want ze waren aan het hijgen en puffen, maar vind je het gek, ze willen absoluut niet bruin worden, dus ze hebben bijna alles bedekt, en dan niet meteen luchtig bloesje of zo, nee met een sweater met capuchon. Ook op de brommer zitten de meeste mensen dik ingepakt, tot en met handschoenen aan toe, niet vanwege de kou maar vanwege het niet bruin willen worden.
’s Avonds had ik een feestje van school, maar daar heb ik het niet lang gemaakt, want ik was bekaf.
Vandaag zijn we met de auto naar het strand geweest, dit keer Pantai Baron. Het was weer zondag dus veel lokalen, die van top tot teen gekleed het water in gaan. Ze kijken helemaal niet vreemd op van mij in bikini, ze beginnen gezellig een praatje te maken, en zijn zeer verrast als blijkt dat ik Indonesisch spreek. Pantai Baron ligt in een baai omgeven door heuvels, en daar loopt een soort douanepad langs, dat hebben we een stuk gelopen, ik op teenslippers, niet echt een succes. Maar het was wel prachtig en een heerlijk fris zeewindje.
Kortom dit weekend weer met volle teugen genoten, en ook heel gezellig met Sartika.
Tot de volgende keer, sampai jumpa lagi, salam Joyce

  • 12 Mei 2008 - 17:35

    Cathy:

    Je bent alweer een goede maand weg! Wat gaat dat toch snel. En nog een kleine maand om daar te genieten. Ga je nog naar Bali? Of vind je het wel lekker chillen daar?
    Hoe dan ook, je verhalen worden met veel interesse en een klein beetje jalousie gelezen. Veel groetjes!

  • 13 Mei 2008 - 08:20

    Gerard:

    Mooi hoe je dingen beschrijft, Joyce. Voor mij een feest van herkenning, o.a.
    ik heb ook een keer - zittend op de grond - met mensen de Mis heb gedaan.

    En dat alles door elkaar kan ...
    in een supermarkt zes meisjes aan een tafeltje; drie met, drie zonder hoofddoek .. praten, schik hebben ...

    Ik zie er naar uit om na jouw terugkomst met je na te praten. Je hebt gelukkig nog veel dagen. Dag, gelukkig mens!

  • 13 Mei 2008 - 11:18

    Wilma:

    Ben zelf even op vakantie geweest maar nu weer hard aan het werk.
    Ik geniet van je verhalen en vond je verslag over het terugzien van je roots indrukwekkend. Moet toch allemaal heel emotioneel zijn.
    Geniet voorlopig nog maar even van alle nieuwe/leuke/spannende dingen.

    groetjes

  • 14 Mei 2008 - 02:34

    Sartika:

    Dag Ibu Joyce, saya membaca semua cerita Ibu Joyce, dan saya mengerti semua di dalam Bahasa Belanda, saya senang sekali membacanya. Bagus sekali. Salam

  • 16 Mei 2008 - 18:45

    Gina:

    Hoi Joyce,

    wat een interessante verhalen en belevenissen.

    Leuk het contakt met de bevolking doordat je hun taal spreekt.

    De foto`s spreken me aan.

    19 mei vroeg in de morgen vertrek ik naar Kefalonia,Poros in Griekenland.
    Na lange tijd op vakantie,echt heerlijk.

    Met de dansgroep een week dansen tussendoor erop uit.
    Met nog een groepje blijf ik een tweede week.
    Naar Itaka, het eiland van Odesseus en rond Poros zijn er veel interessante plekken en wandelingen.

    En een prachtige zee.
    Genieten dus.

    Fijne tijd en vanuit Mokum een zonnige groet,

    Gina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

joyce

Ik ga naar Yogja met een drieledig doel: ten eerste eindelijk iets alleen doen, even een timeout nemen van alle bekende dingen, ten tweede goed bahasa indonesia te leren spreken, en ten derde terug naar mijn roots. Ik hoop dat jullie veel plezier beleven aan mijn verhalen.

Actief sinds 16 Maart 2008
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 13300

Voorgaande reizen:

04 April 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: