kali code (code rivier) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van joyce udema - WaarBenJij.nu kali code (code rivier) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van joyce udema - WaarBenJij.nu

kali code (code rivier)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg joyce

13 April 2008 | Indonesië, Batavia

Vandaag een wandeling van 3 uur langs de code rivier gemaakt. Zondag is een rustdag, dus alle mensen zijn thuis en druk bezig met hun huis schoon te maken, te wassen en te koken. Uut (de gids een studente van 20 jaar) vertelde mij dat het land langs de rivier aan de sultan behoort, en dat de mensen er huizen mogen bouwen, maar als de sultan de grond terug wil moeten ze verkassen, maar - zo voegde ze er aan toe - dat zal niet gebeuren, want de sultan is aardig. Het is heel leuk om zo het dagelijkse leven van dichtbij mee te maken. De mensen zijn straatarm, en de was die buiten hangt zouden wij al 10 keer weggegooid hebben, zo versleten. Uut vertelde dat de mensen zelf een eigen wachtpost hebben, m.n. 's nachts. Ook hebben niet alle huizen, of liever gezegd bijna geen een huis, een eigen toilet, dus om de zoveel meter is een openbaar toilet en wasplaats. de rivier zelf is te vervuild om in te wassen of te zwemmen. We kwamen langs een zondagsschooltje. Ik was een grotere bezienswaardigheid dan de kindertjes. En natuurlijk wilden ze allemaal "stoer"op de foto. Maar toen we er even later weer langs kwamen, we gingen eerst iets eten, waren ze allemaal druk bezig, en kon ik ongestoord een foto maken. Dat eten was ook leuk, dat was gewoon bij iemand die een stalletje aan het voorbereiden was. Dus alles was net gekookt. Heerlijk! Ik had mie goreng (bami) met iets van ei met groenten, en een heel vers gebakken martabak. Dat alles kreeg ik opgediend op eerst een stuk krant, met daarop een stuk vetvrij papier en dan het hapje. Ik zei dat ik een klein beetje sambal wilde, maar ook dat was nog loei heet.
Ik liep kennelijk sneller dan gepland, want Uut stelde voor om ergens op een muurtje te gaan zitten om even te kletsen, want anders zouden we te vroeg terug zijn (dan zou ze d'r werk misschien niet goed gedaan hebben, ze was free lance gids voor viavia). Zo gezegd zo gedaan, we hebben gepraat over geloof, haar vader was katholiek, haar moeder moslim, ze heeft een protestants vriendje. Zij studeert Engels en d'r vriend studeert nb. kerkelijke muziek orgel. Ik vroeg haar hoe haar ouders het vonden dat ze een protestants vriendje had. Haar moeder vind het ok. alleen ze vertelde dat ze zijn ouders nog niet ontmoet had, en dat zijn vader binnenkort naar Yogja zou komen. daar was ze wel bang voor, want hij was ook nog predikant. Verder had ze de film fitna gezien. Ze vertelde dat haast niemand Engels kan spreken en lezen en dat zij zich rot had gelachen om de film. Ze vond hem nergens op slaan. Ook om het bericht dat in Yakarta mensen hadden geprotesteerd (wel 50! en 3 x zoveel politie) zei ze: hoe kan dat nou ze kunnen nauwelijks engels verstaan)
Op dit moment staat iemand hier in viaviacafe z'n uiterste best te doen op een lied van Bob Dylan (tenminste dat denk ik eruit op te maken)
Door de week ben ik te moe om nog iets verder te ondernemen dan mijn huiswerk te maken (ook dat moet gebeuren) en de woordjes te leren die ik die dag gebruikt heb. Verder een beetje zwemmen, in m'n hangmat luieren, internetten (met m'n eigen laptopje in viaviacafé, onder het genot van een wijntje lekkere muziek, en aardige mensen. Dit rustige leven bevalt me UITSTEKEND!.

vanavond even m'n huiswerk maken en morgen weer naar school.

  • 14 April 2008 - 06:07

    Barbara:

    ha Joyce,

    Wat een leuk en interessant verhaal schreef je: over verschillende geloven in 1 familie en over het weinige effect, gelukkig, van Fitna - jouw verhaal zou eens in de Nederlandse media moeten worden opgenomen , zo blijven we de dingen in het juiste perpectief zien.
    Verder zie ik je zitten in het Viavia cafe! Heerlijke plek om te internetten en een wijntje te drinken.
    En verder werk je dus heel hard op school en maak je je huiswerk braaf- hartstikke goed, hoor. En dat je moe bent na zo'n dag...............had ik precies hetzelfde toen ik Yogya op school was. Heb je het naar je zin ? Voel je je senang ?
    Heb het goed en geniet van elke dag en veel hartelijke groetjes, Barbara

  • 14 April 2008 - 12:01

    Nynke Baarsma:

    Lieve Joyce,

    ik hoorde van Jante & Rienk dat je in Indonesië zit en een taalcursus volgt. Net even al je berichtjes gelezen, en het klinkt goed!
    Veel plezier daar en geniet van het al het moois.
    Hartelijke groeten, Nynke

  • 14 April 2008 - 22:07

    Marita:

    Ik begin bang te worden dat je niet meer terug komt en ik moet morgen weer in mijn uppie naar Body Balance dus ik mis je wel. Heb ik niemand om tegen aan te kletsen.
    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt.
    Leuke foto's. Wat een plaatje dat meisje ("lief").

  • 15 April 2008 - 07:18

    Gerard:

    Hoi Joyce, via Mieke kreeg ik groeten van jou .. uit Indonesië ! Nou zeg ... dat is aanpakken. Een taalcursus en dan naar je roots.
    Ik keek naar mijn foto-album van 2002, Moulin de Bousson. 's Avonds zongen we 'the river is flowing'. Nou zing jij 'Terang bulan, terang bulan di kali'of zo ...
    We hebben toen een kaartje naar onszelf geschreven dat we een maand later ontvingen. Ik heb alle lotgenoten daarin kort genoteerd;
    van jou .. "Joyce ex-Indië exit vader".
    Joyce gevoelig en spontaan. Ondernemend.
    Dat doet me wat. Leuk dat ik nu dit levensstukje van je mag zien.
    En het tempo waarin je het doet: jam karet!
    Joyce,
    siapatahu
    ke bertemu lagi
    Gerard

  • 15 April 2008 - 08:41

    Tineke V.d. Schuit:

    Hoi lieve Joyce
    Wat een avontuur. Ik doe het voorlopig even zo om je berichten per keer te ontvangen. Ga nl. zelf weg (naar Amerika)en ik ben niet zo handig met de pc (laat staan in het buitenland). Heb het goed!!!!
    liefs, Tineke

  • 17 April 2008 - 09:08

    Helen:

    hai ibu joyce! saya tidak mengerti and tulis apa, ya... tetapi saya bisa lihat anda membuat banyak poto2 bagus ya... waahhh... hebat!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

joyce

Ik ga naar Yogja met een drieledig doel: ten eerste eindelijk iets alleen doen, even een timeout nemen van alle bekende dingen, ten tweede goed bahasa indonesia te leren spreken, en ten derde terug naar mijn roots. Ik hoop dat jullie veel plezier beleven aan mijn verhalen.

Actief sinds 16 Maart 2008
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 13315

Voorgaande reizen:

04 April 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: