borobodur - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van joyce udema - WaarBenJij.nu borobodur - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van joyce udema - WaarBenJij.nu

borobodur

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg joyce

18 April 2008 | Indonesië, Batavia

Ik ben net terug van de Borobodur, één van de 7 wereldwonderen (zeggen ze). ´t was inderdaad indrukwekkend. Als je nagaat dat De Borobudur gebouwd is in ongeveer 70 jaar tijd, zonder techniek zonder architekten zonder mechanische dingen. De tempel raakte meteen na de voltooiing al in onbruik en verval. Gebouwd op een berg in een trapvorm, heeft het het uiterlijk van een kolossale stupa. De oorspronkelijk hoogte was 42 m. Door het inzakken van de berg, er werd 55.000 cubieke m steen gebruikt, moesten de onderste terrassen worden verstevigd en zijn die nu aan het oog onttrokken. De tempel is nu 33,5 m hoog en de zijden zijn aan de basis 123 m lang. Zie voor verdere informatie deze website. http://nl.wikipedia.org/wiki/Borobudur
Gelukkig mag er op het complex zelf niets verkocht worden maar op de parkeerplaats en de weg er naar toe des te meer. Heel veel verkopers met allemaal dezelfde waar proberen in het voorbijgaan iets te verkopen.
Mocht je je afvragen wat ik daar in godsnaam aan het doen ben, bij die stupa, het verhaal gaat als het je lukt de middelvinger van de budha (binnenin) aan te raken, dan mag je een wens doen, je moet wel behoorlijk lange armen, of van elastiek zijn wil dat je lukken.
Ik was met een leraar van school (Budi) en 3 Franse medestudenten.
Zij vliegen morgen naar Jakarta, waar ze een onmoeting hebben met hun supervisor, en dan gaan ze eind van volgende week door naar Sumatra, om een onderzoek te doen (iets landbouwkundigs heb ik begrepen), daar zullen ze nog een hele kluif aan hebben, want als ze al indonesisch spreken dan is het met een loodzwaar Frans accent. Amaline (één van hen), spreekt met haar hele lichaam, dus die komt er wel. Vanavond ga ik met hen, en nog een Engelse studente, Budi en nog iemand van school naar karaoke. Ik ben benieuwd! Zal wel lachen worden.
Nou dit was het weer voor vandaag.
Sampai bertemu lagi, selamat Joyce

  • 18 April 2008 - 08:43

    Helen:

    halo ibu joyce.. apa kabar sore ini??
    sudah jalan-jalan ke borobudur, ya? bagaimana borobudur? apakah bagus?? ;)
    anda mau menulis email untuk saya?? o, boleh ya... email saya: helena_yonatalia@yahoo.com

    sampai bertemu lagi ibu joyce...
    selamat akhir pekan, ya...

    dada... (bye.. bye..) :d :p

  • 18 April 2008 - 09:39

    Harriëtte:

    Dag Joyce,

    Wat Fijn dat je zo geniet, en wat een leuke berichten krijg ik elke keer weer in mijn mail. Dit is wel een hele mooie manier om een reisverslag te maken.

    Geniet maar lekker verder, tot straks.

    Harriëtte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

joyce

Ik ga naar Yogja met een drieledig doel: ten eerste eindelijk iets alleen doen, even een timeout nemen van alle bekende dingen, ten tweede goed bahasa indonesia te leren spreken, en ten derde terug naar mijn roots. Ik hoop dat jullie veel plezier beleven aan mijn verhalen.

Actief sinds 16 Maart 2008
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 13315

Voorgaande reizen:

04 April 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: