Semarang - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van joyce udema - WaarBenJij.nu Semarang - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van joyce udema - WaarBenJij.nu

Semarang

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg joyce

20 April 2008 | Indonesië, Batavia

Zondag 20 april 2008

Dit weekend ben ik naar Semarang, mijn geboortestad geweest. Samen met Sartika (van het reisbureau Antarin) en met auto met chauffeur. Onderweg kwamen we een soort optocht tegen van kinderen verkleed in traditionele klederdracht, in een mooi versierde dokar (paard en wagen). Het was een soort wedstrijd want ze hadden allemaal een nummertje op. Toen we in Semarang aankwamen zijn we eerst naar het St. Elisabeth gasthuis gegaan, daar ben ik 58 jaar geleden geboren. Sartika bleef net zo lang bij de receptie aanhouden tot we overal mochten kijken. Het ziekenhuis is prachtig onderhouden, en nog steeds volop in gebruik. Toen wij er kwamen was het net bezoekuur. Het deed me toch wel wat hoor om daar zo rond te lopen. Vooral op de kinderafdeling. Daar waren allemaal moeders die op en in het bed van hun zieke kinderen zaten of lagen, of de kinderen wiegden. Vroeger toen ik klein was heeft mijn moeder op precies dezelfde manier daar in het ziekenhuis gebivakkeerd; ik ben de eerste 2 jaar van mijn leven heel vaak opgenomen geweest is het ziekenhuis. Er hingen op de kinderafdeling nog plaatjes van Nederlandse sprookjes.
Daarna zijn we naar de Jalan Sambodja nr. 1 gegaan. (vroeger de Sambodjaweg), daar woonden we. We mochten ook binnen rond kijken, ook heel bijzonder.
Vervolgens hebben we nog rondgekeken in de oude stad. Nog heel veel oude Nederlandse gebouwen zijn in tact, we zijn ook in een Nederlandse protestantse kerk geweest. Deze kerk is nog steeds volop in gebruik, en Sartika vertelde dat studenten die voor architect studeren, deze kerk verplicht moeten bezoeken.
Semarang is een drukke warme stad, dus toen ik alles gezien had wat ik wilde zien zijn we naar Bandungan gegaan, dit stadje ligt op 900 meter hoogte, daar is het lekker koel, zodat hier heel veel bloemen en groenten verbouwd worden. We kwamen langs een soort groothandels markt. Vrouwen met enorme manden op hun rug gevuld met allerlei groenten, boontjes, selderie, wortel,kool etc. brachten hier de groenten om te verkopen aan opkopers uit Semarang en Jogya.
’s Avonds hebben we in een heel eenvoudige warong heerlijk gegeten.

De volgende ochtend hebben we een prachtige wandeling gemaakt van ongeveer 3 uur langs oude hindoeistische en budhistische tempels. Van de 9 zijn er nog 5 overgebleven. Vooral de ligging is erg mooi.
Onderweg kwamen we langs heetwaterbronnen, ik kon het niet laten even lekker te gaan zwemmen.
Daarna zijn we naar Ambarawa gegaan, daar is een spoorwegmuseum bij een nog helemaal in tact Nederlands station , station Willem I genaamd. Daar stonden een heleboel oude locomotieven, prachtig!
Maar het leukste was je kon een tochtje van een uur met een oude lorrie maken. Het treintje ging eerst een heel eind achteruit naar station Toetang, en na een pauze van 10 minuten weer vooruit terug naar Ambarawa. Het was zondag dus het treintje puilde uit, maar iedereen mag gewoon mee, desnoods half buitenboord bengelend. Ik dacht dat ik heel goed was in het bemachtigen van plaatsen in de drukte, maar Sartika is er een kei in. Toen de lorrie aankwam met nog allemaal mensen erin van het vorige ritje, sprong ze op de treeplank, en du moment dat de mensen hun hielen gelicht hadden, hield ze met gevaar voor eigen leven twee plaatsen bezet, vlak achter de “machinist” . Als we bij een overgang kwamen, sprong het hulpje van het treintje, rende vooruit en hield luid fluitend en met een rode vlag zwaaiend het verkeer tegen. Vervolgens sprong ie weer op het treintje.
In Ambarawa is ook het kamp waar tijdens de oorlog mijn moeder en oma gezeten hebben. Om er echt in te mogen – tegenwoordig is het in gebruik voor de politieopleiding – moet je een week van te voren schriftelijk toestemming vragen en krijgen. Dus daar was geen tijd voor, maar de bewaker was wel zo vriendelijk om ons nog bestaande barakken die gebruikt werden als gevangenis te laten zien. Dat is toch ook een heel emotioneel gevoel.
Al met al was het een welbesteed weekend, en ik ben heel blij dat ik naar Semarang gegaan ben.
Salam Joyce

  • 20 April 2008 - 13:10

    Helen:

    wah.. akhir pekan yang menyenangkan, ya.. anda membuat banyak poto bagus ibu joyce..
    anda juga berenang dan naik lori... i bet u have so much fun over there...

    jadi, bagaimana kabar anda hari ini?? ;)

    salam,
    helen

  • 20 April 2008 - 16:44

    Cathy:

    Wat een ervaring! Ik kan me voorstellen dat het behoorlijk emotioneel is geweest.
    Nu je dit hebt gezien, wat is het volgende plan?
    Groetjes!!!

  • 20 April 2008 - 18:42

    Liesbeth Bogaerds:

    Joyce wat ziet het er allemaal indrukwekkend uit als je zo je verleden voor ons 'bloot legt'! Alsof het gisteren was zo is alles nog in tact en kan je het beleven. Ik denk dat het wel heel dierbare en emotionele momenten voor je zijn deze reis. Fijn dat je een gids bij je hebt waarmee je alles zo kunt bezoeken en je herinneringen kunt delen. Wat staat er nu op je programma?
    Groetjes, en veel reisplezier.
    Liesbeth

  • 21 April 2008 - 11:28

    Willemien:

    Wat een groots weekend zeg om alles van heel vroeger terug te zien en heel diep te herbeleven. Knap hoor, wat fijn toch dat je niet alleen was. Door alle drukte hier staat de computer niet echt veel aan, maar vandaag heb ik een "rustdag". Vanmorgen Ylva uit Rotterdam gehaald, moeders zit met het werk in Berlijn en vaders moest een project afmaken. Mijn kleindochter heeft genoten van haar 1e treinreis, meteen maar 1e klas want het was nog heel vroeg en dus druk.
    Vanmiddag komt John, is een week hier om van alles nog te regelen en onze moeder te zien.
    Ik was zaterdag heel blij met Theo, ging het verhuizen van het bed net even makkelijker en kon de nieuwe kast meteen naar boven om zondag ingeruimd te worden. Al mijn kleren zijn nu in Amsterdam, kwam erachter dat ik toch wel veel dubbel heb, daar was Ninke dan weer blij mee.
    In de Cornelus kan ik nu ook aan het werk en dat is heel lekker.Nu nog ëven het huis verkopen, goed alles komt op zijn tijd. Lieverd geniet van alles, tot gauw. Dikke knuffel Willemien, groeten van Tom

  • 21 April 2008 - 13:57

    Ans Bakker-Schaffers:

    Lieve Joyce,
    Wat een belevenissen in Semarang. Het moet zeker ook een emotionele ervaring geweest zijn toen je in jullie huis mocht kijken. Je schrijft er niet bij of je je daarvan iets kon herinneren. Ook kan ik me heel goed voorstellen dat er veel door je heen ging toen je in het ziekenhuis kwam waar je bent geboren en ook nog dikwijls naar terug moest. Als ik me gooed herinner, had je toen al last van je bronchieen?
    Wat je eerder vertelde over de taal dat het je vrij gemakkelijk af gaat om te leren en te praten, ook al omdat je veel woorden herkende etc. Diezelfde ervaring heeft Ampie me eens verteld over haar dochter, die bij aankomst op Java meteen diverse woorden kon produceren, die ze zich plotseling herinnerde uit haar jeugd. Wat leuk is zoiets, het ligt kennelijk in een kastje opgeborgen totdat
    de herinnering door iets teruggehaald wordt.
    Ben blij, dat ik de computer nogmaals heb opgestart, want ik kon deze e-mail van jou eerder niet ophalen.
    Veel plezier, succes en liefs van Ans

  • 22 April 2008 - 14:41

    Gerard:

    Je foto's van de Borobudur.
    Ik was er weer even.

    Aardig om die 72 foto's
    aan me voorbij te zien gaan.
    Je staat er weinig, maar mooi op.
    Jij in de straat waar je gewoond hebt...

    De protestantse kerk heet Gereja Blenduk.
    Het lijkt erg op blinddoek, maar heeft daar niets mee te maken. Of wel soms ?
    Je hebt ook spanduk en handuk.

    Ik vond een andere spelling: Blendug; ook mBlendhug. Vraag eens aan je leraressen
    wat het betekent.

    Ga goed !




  • 22 April 2008 - 19:54

    Gonh123:

    Geen idee of dit aankomt. Mijn eerste reactie op zoiets, beetje van de oude stmpel Joyce, maar dat wist je al. Je ziet er overal vrolijk en relaxed uit. Veel ontdekkingen en herinneringen?
    Trouwens het eten ziet er ook best uit. Hier alles goed, druk, maar ja. groetjes gon en familie

  • 23 April 2008 - 09:47

    Monique:

    Lieve Joyce, Wat maak je een prachtige reis door je leven! Ik ben er erg van onder de indruk en het raakt mij zeer. Het is wel fijn dat je voorlopig nog even daar bent zodat je daar in alle rust(als je die hebt) alles alvast een plekje kan geven. Geniet maar lekker van alles.
    Mijn eigen trip was ook erg mooi maar zeer vermoeiend en er zat niet een rustig moment in.
    Veel plezier verder en liefs van Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

joyce

Ik ga naar Yogja met een drieledig doel: ten eerste eindelijk iets alleen doen, even een timeout nemen van alle bekende dingen, ten tweede goed bahasa indonesia te leren spreken, en ten derde terug naar mijn roots. Ik hoop dat jullie veel plezier beleven aan mijn verhalen.

Actief sinds 16 Maart 2008
Verslag gelezen: 835
Totaal aantal bezoekers 13319

Voorgaande reizen:

04 April 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: